خبر رسانی ایران
پنجشنبه 10 آذر 1390

عوامل تنهایی "ولی خدا"

پنجشنبه 10 آذر 1390

نوع مطلب :
نویسنده :مینا ب

عوامل تنهایی "ولی خدا"

خبرگزاری فارس: چه عواملی موجب شد امام حسین(ع) با وجود اینکه اسوه ارزش های الهی و انسانی بود اما تعداد اندکی از مردم با او همراه شدند؟

خبرگزاری فارس: عوامل تنهایی "ولی خدا"

پرسش:
چه عواملی موجب شد امام حسین(ع) با وجود اینکه اسوه ارزش های الهی و انسانی بود اما تعداد اندکی از مردم با او همراه شدند؟
پاسخ:
در زیارت عاشورا به امام حسین(ع) این گونه خطاب می کنیم «والوتر الموتور» وتر، به معنای «تنها و یگانه» و موتور، یعنی «تنها شده»، یک احتمال درباره این معنا، یگانگی، منحصر به فرد بودن و بی بدیل بودن است. احتمال دیگر این است که آن حضرت تنهاست و در این تنهایی «موتور» است یعنی حضرت با نقشه و طرح و برنامه، تنها شده است. به خصوص اگر به این نکته عنایت شود که مبارزات امام حسین(ع) مخفیانه و غیرعلنی نبود که بگوییم مردم و مسلمانان از آن مطلع نبودند. زمانی که آن حضرت از مکه خارج شد با صراحت اعلام کرد: کسی که حاضر است خون خودش را در راه ما بدهد و خودش را مهیای لقای خدا کرده است، همراه ما کوچ کرده، همسفر ما شود. (لهوف، ص88). یا عنایت به این مقدمه در اینجا به نحو اجمال به عوامل تنهایی ولی خدا اشاره می کنیم:

1- شبهه ها و فتنه ها
در محیط سیاسی اجتماعی امام حسین(ع) شبهه ها و فتنه ها دست به دست هم داده و با ترکیب یکدیگر ولی خدا را مورد هدف قرار دادند. شبهات فضا را تاریک کرده و فتنه ها تأثیرگذار می شوند، زیرا در فضای شفاف و روشن، فتنه ها کارساز نیستند.
اعلان بی نیازی نسبت به ولی خدا و طرح «حسبنا کتاب الله» اولین و اساسی ترین شبهه ای است که از زمان حیات خود پیامبر گرامی(ص) آغاز شد. جریان از اینجا شروع شد که اسلام نیازی به «ولی» ندارد، بلکه کتاب خدا برای ما کافی است. درحالی که شیعه و سنی به طور متواتر نقل کرده اند که حضرت به روشنی فرمود: «انی تارک فیکم الثقلین، کتاب الله و عترتی»

2- جعل شخصیت در مقابل اهل بیت(ع)
بعد از این که جلوی نشر فضایل اهل بیت(ع) را گرفتند، کم کم شروع به جعل شخصیت و شخصیت سازی کردند، کاری که در دنیای سیاست رایج است. از این رو در مقابل علی(ع) که صاحب فضایل و کرامات است، برای دیگران فضیلت جعل کردند. معاویه گفت: احدی حق ندارد در فضایل علی(ع) و اهل بیت(ع) حدیث نقل کند. مرحوم طباطبایی(ره) می فرمود: «همه کتاب وسایل الشیعه را از اول تا آخر مطالعه کردم تا ببینم چند روایت فقهی از سیدالشهداء(ع) نقل شده است، سه روایت بیشتر پیدا نکردم» معنای این حرف این است که مردم امام حسین(ع) را درحد یک مسأله گو هم قبول نداشتند، درحالی که ابوهریره ها به اسم صحابی، مراجع فتوا شده بودند. همه اینها نشان می دهد که ولی خدا با برنامه ریزی و سازماندهی قبلی تنها شده بود.

3- تعالی اهداف در دستگاه اولیای الهی
یکی دیگر از عوامل تنهایی ولی خدا، این است که در کار اولیای خدا، هدف، خیلی بالاتر از آن است که اهل دنیا تعقیب می کنند. هدفی را که سیدالشهداء(ع) تعقیب می کرد، این نبود که انسان ها را به رفاه و عیش دنیا یا حتی به آن چیزی که توسعه مادی و تکامل مادی نامیده می شود، برساند. اگر هدف اینها بود، خیلی زود انسان ها همراه می شدند. تأمین شهوات و ارضای غرایز مردم، هدف اصلی نیست. اگرچه نیاز مادی مردم در حکومت دینی و در جامعه ای که بر محور اولیای خدا شکل می گیرد به بهترین وجه و در شکل معقول تأمین می شود، ولی هدف الهی، برتر از رفاه و امنیت مادی و حتی برتر از آزادی مطلوب تمدن های مادی و بالاتر از توسعه ای است که آنها تعقیب می کنند. از این رو، هیچ کدام از اولیای الهی در آغاز دعوتشان، به رفاه دنیا دعوت نکردند، با اینکه اغلب بعثتشان در جوامعی بود که وضعیت مادی بسیاری از آنها، وضعیت مناسبی نبود. نمونه اش جامعه جاهلی قبل از نبی مکرم اسلام(ص) است که ازنظر امنیت و رفاه خیلی عقب افتاده بود، ولی حضرت در آغاز بعثت نفرمود که ای مردم! وضعتان بد است، دور هم جمع شوید تا اوضاع اقتصادی و سیاسی شما را سامان دهم، بلکه با اولویت بحث فرهنگی و اعتقادی و دعوت به مبدأ و معاد شروع و فرمود: «قولوا لااله الاالله تفلحوا» دعوتی که برای انبیا و اولیای خدا بسیار پرهزینه و سنگین بود.

4- فقدان خدعه، حیله و تزویر در منطق اولیای خدا
یکی دیگر از عوامل تنهایی اولیای خدا این بود که نمی خواستند با هر قیمتی شده، اگرچه با حیله و خدعه و تزویر مردم را به طرف خود و اهداف موردنظر جلب نمایند، بلکه می خواستند اگر مردم جذب راه و اهداف آنان می شوند از روی بصیرت، آگاهی و فهم باشد، زیرا فقط این نوع آمدن به سوی خدای متعال اصیل و پایدار است. «قل هذه سبیلی ادعوا الی الله علی بصیره» ای پیامبر بگو! این راه من است که با بصیرت و آگاهی شما را به آن دعوت می کنم. در حکومت دینی هدف این نیست که به هر قیمت و با هر روشی که شده مردم را در صحنه نگه داریم، بلکه هدف، روشن شدن حق و باطل و پایداری بر ملاک های حق و دوری از ظلم و باطل است.

5- رنگین تر بودن سفره جبهه باطل
معمولاً در مقابل اولیای خدا و جبهه مخالفین آن بزرگواران، پول، قدرت و مظاهر دنیوی و شهوانی قرار دارد. سفره معاویه رنگین تر بود، و آنان به هر قیمتی که بود، می خواستند مردم را جمع کنند و در این رابطه سران اقوام و قبایل را با پول و ثروت و قدرت، براساس انگیزه های مادی جمع می کردند و توده های مردم را در مقابل اولیای خدا قرار می دادند. درحالی که امام علی(ع) و امام حسین(ع) و اولیای خدا نمی خواستند طرفدارانشان با انگیزه های مادی در رکاب آن بزرگواران بجنگند، و طبیعی است که این راه ثقیل و سنگین است و به تعبیر مولا علی(ع) صعب و مستصعب است. «ان امرنا صعب مستصعب» همانا راه ما مشکل و مشکل پذیر است که هر کسی توان تحمل آن را ندارد.


منبع:http://www.kayhannews.ir/900910/6.htm

انتهای پیام/

 









شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات